Sociala medier - en växande

nyhetskälla bland ungdomar

Foto: privat

På Snapchat, Youtube och Instagram är det lätt att hänga med.
För många unga lockar nya plattformar snarare än traditionell media.

– På Snapchat får man snabbt information när det har hänt något, typ en skjutning, säger 19-åriga Ludvig Deijnoff.

För att hänga med i nyhetsvärlden behöver man inte köpa en tidning eller lyssna på radion, enligt Ludvig Deijnoff och hans vänner.

 

De behöver inte söka upp nyheter - nyheterna kommer till dem. De dyker upp i Facebook-flödet, på Instagram eller i korta klipp.

 

— Jag kollar väldigt mycket på Youtube till exempel, där får man information lätt. Ibland kollar jag dokumentärer där också, säger Ludvig Deijnoff.

 

“Jag har vänner som tror på allt de ser”

 

För Ludvig och hans vänner är det naturligt att diskutera nyheter. De brukar hålla koll på händelser i närheten och använda sociala medier för att få reda på saker.

 

— Om det händer någonting, typ en skjutning, så kan man gå in på Snapchats karta över det området. Där lägger folk som bor där alltid upp filmer och information, så kan man snabbt få veta vad som har hänt, berättar han.

 

Ludvig tycker själv att det är viktigt med källkritik, och han berättar att han ofta tänker efter några gånger innan han väljer att lita på det han ser på sociala medier. I samband med EU-valet har vännerna skickat länkar till varandra om politik.

 

— Vi skickar länkar till varandra från sånt man ser på Facebook, om olika politiker till exempel. Jag är ganska noga med källkritik men jag har vänner som inte alls är så, som tror på allt de ser.

Foto: privat

Forskare ser farhågor

 

Statens medieråd presenterade statistik på hur ungas medievanor förändrats över tiden. Den visar att andelen unga som läser tidningen har minskat drastiskt från år 2012 till 2017, medan användningen av mobil och Youtube-tittande ökar för både barn och unga i åldern nio till 16 år.

 

Enligt Statens medieråd är det de digitala medierna som tränger undan den traditionella läsningen av tidningar.
 

Tobias Linné är medievetare vid Lunds Universitet och har tillsammans med sina kollegor sett hur mönstret för ungas medievanor förändrats över tiden.

 

— Digitaliseringen och möjligheten att kunna använda flera plattformar är två stora anledningar till att mediesamhället har förändrats. Förr i tiden samlades folk kring TVn som en lägereld - men nu är det väldigt få som samlas på det sättet, säger han.

 

Han förklarar att utvecklingen är naturlig, men att det finns många faror med den.

 

— Det som ofta diskuteras är att människor grupperas lättare, beroende på social klass, socioekonomiska förhållanden och utbildningsnivå. Nuförtiden är det väldigt enkelt att snubbla över konspirationsteorier och propaganda utan att ha ett källkritiskt öga, och det blir ett demokratiskt problem.

 

“De förlitar sig på att ungdomarna ska hitta till dem”

 

En stor skillnad med dagens media är mängden plattformar. Tobias Linné anser att många mediehus inte har lyckats hänga med i den snabba utvecklingen, och därmed tappat den unga publiken.  

 

— Jag tycker att man har svikit ungdomarna där, de har nyheter som tilltalar unga men de förlitar sig på att ungdomarna ska hitta till dem - och gör inte själva någon ansträngning för att nå ut, säger han.

Text & foto: Nellie Erberth